| Start.

 

| Innehåll.

 

| Om Arne.

 

| Tyckt om boken.

 

| Kontakt.

 

| Beställ boken.

 
Ur tidningen Cap & Design, 2006-10-27.

Äntligen! Arne Heine får 50 000 kronor för sin livsgärning.
Foto: Erik Gunnarsson/Bild & Kultur AB.

Arne Heine får grafiska branschens pris

2006-10-27 12:33 av Jonas Mattsson

UPPDATERAD. Stiftelsen Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, ger Arne Heine sitt branschpris på 50 000 kronor. Arne Heine, som är Sveriges enda Kungliga Hovboktryckare, är aktuell med »Arne Heines bok om typografi« där han sammanfattar erfarenheter från sitt långa yrkesliv. Capdesign.se ringde upp Arne Heine.

– Det var en överraskning. Jag var på Sveriges Grafiska Medieförening, SGM, för att prata om min bok. Det var motiveringen för att få mig dit. Jag pratade några minuter, sedan kom de fram och gav mig priset, berättar Arne Heine.

Vad betyder det här priset för dig?
– Det är roligt att få den uppskattningen efter många år. Sedan var det ju några kronor också.

Vad ska du göra med pengarna?
– Det blir något i resväg. Sedan finns det en del hål att täppa till efter arbetet med boken.

– Typografi håller på att falla i glömska och drunkna i annan design, säger Arne Heine. Det är ett grafiskt brus i dag, och det är en överanvändning av de tekniska möjligheterna. Många har inte det tålamod som krävs för att göra något riktigt bra. Typografi görs inte av datorprogram, utan av människor.

Så här motiverar GYF sitt val:

»Arne Heine grundade i början av 1960-talet Typografen AB. Företaget förändrade och förnyade den grafiska industrin, främst inom sättningsområdet, på ett sätt som var helt nytt i Sverige. Företaget som så småningom hade verksamhet i fyra nordiska länder utvecklades till Nordens kanske främsta sätteri. Under 1990-talet ägde och drev Arne Heine Björkmans Tryckeri på Söder och han blev då Kunglig Hovboktryckare. Idag är han ensam i landet om att bära den yrkestiteln.

Arne Heine har genom åren betytt mycket för typografi och grafisk formgivning. För honom är typografin och det typografiska seendet viktigast. En text kan vara välskriven, korrekt, rätt stavad och i ett intressant ämne, men ändå avskräcka läsaren genom formen den presenteras i. Det handlar om att klä en text i en typografisk kostym.

Arne Heine har krönt sin karriär med sin nyutgivna 320-sidiga bok som heter 'Arne Heines bok om typografi' och den är kort sagt en typografisk bibel och ett riktigt praktverk till läromedel.«

GYF är en stiftelse som stödjer utbildning och forskning inom det grafiska området. Stiftelsen ägs av Grafiska Företagens Förbund och Tidningsutgivarna.

Capdesign.se
Se även:
Praktiskt finlir för blåbär och proffs 2006 04 20

 

 

 

© 2006 Bild & Kultur AB